Skip links

Ontstaan & Historie

Een gehele reis

120 jaar geleden reisden de mensen veelal met de trein of met het een schip.  Soms wel over grote afstanden, een reis die je tegenwoordig met het vliegtuig in een paar uur maakt, duurde toen dagen of weken.  Daarom waren D-treinen vaak voorzien van slaap- en restaurantrijtuigen. Deze rijtuigen werden slechts zelden door de spoorwegmaatschappijen zoals de Nederlandse Spoorwegen of hun voorlopers zelf geëxploiteerd, maar veelal door private partijen waarvan Wagon-Lits en Mitropa wel de meest bekenden waren.

5 sterren op wielen…

Slaaprijtuigen in een D-trein waren destijds erg luxe ingericht. Zo was er een eigen verwarmingssysteem zodat de wagen ook zonder locomotief warm kon blijven en er gekookt kon worden in een kleine keuken. Deze was ingericht om een ontbijt te kunnen serveren en evt. een “slaapmutsje” voor het slapen gaan.  Iedere coupé was voorzien van 2 +2 bedden die overdag in 2 zitbanken aangepast konden worden.  Daarbij was ieder coupé. voorzien van een wastafel. Het gewicht van dit soort rijtuigen was voor die tijd (en nog steeds) enorm en kwam op bijna 60 ton uit.

De Vlissingse Mailtrein.

De Stoomtrein Goes-Borsele werkt al vele jaren aan het verwezenlijken van een plan om een historische D-trein samen te stellen zoals deze vroeger over de Zeeuwse Lijn naar Vlissingen reden. In dit kader is in 2006 een KPEV Mitropa Slaaprijtuig uit 1907 naar de SGB gekomen en daar wind en waterdicht gemaakt. Dit was hard nodig, want veel ramen waren kapot en het dak was lek.

Omdat het niet eenvoudig is om een houten slaaprijtuig in de SGB Stoomtrein op te nemen, immers is de reis naar Hoedekenskerke te kort en te mooi om ook nog te gaan slapen, is het plan opgevat om het rijtuig als een B&B te gaan gebruiken.

Een nieuwe bestemming…

Na de nodige voorbereidingen zoals het verkrijgen van een bestemmingsplanwijziging, aanleggen van een spoor met perron etc. is het rijtuig in maart 2020 achter de stoomtrein van Goes naar station ’s-Gravenpolder-’s-Heer Abtskerke overgebracht en een paar dagen later met 2 telescoopkranen op het aangelegde spoor bij het station geplaatst.

De afgelopen jaren hebben we de slaaptrein  helemaal opnieuw ingericht. Daarbij is 1 van de 5 originele coupé’s zoveel als mogelijk volgens de oorspronkelijke bouwtekeningen gemaakt. Verder is er een kleine woonkamer, keuken, luxe badkamer en een grote slaapkamer in het slaaprijtuig aangebracht.

We gebruiken cookies! Als je verder gaat op de site dan gaan we er vanuit dat ermee instemt.